bezár
 

gyerek

2017. 10. 26.
Személyes biblioterápia
Rendhagyó irodalomóra az Aegon-díj szervezésében. 2017. október 22.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Talán többen  tudják, hogy az Aegon Művészeti Díj honlapján a díjazott és díjra jelölt művekről óravázlatok és más oktatási segédanyagok is találhatók, melyek támpontot nyújthatnak középiskolai tanároknak, ha e művek valamelyikét szeretnék az órán feldolgozni. Vasárnap délelőtt a Margó Fesztiválon egy ilyen vázlatot mutatott be Szakács Emília Németh Gábor Egy mormota nyara című regényéről.

Szakács Emília, a pécsi Szent Mór Iskolaközpont tanára bevezetőként elmesélte, hogyan találkozott először a könyvvel: születendő unokájának keresett ajándékkönyveket, és ez a cím mesekönyv képzetét keltette benne. Esetünkben ez azért fontos, mert a pedagógus vázlatában a könyv iskolai feldolgozása során is nagy hangsúlyt fektet az előzetes feltevésekre. Ezenkívül a tervvel azt az utat is le szeretné leképezni, amit ő járt be az olvasás során: először csak innen-onnan szemezgetett, majd azután kezdett bele hagyományos módon, elölről. 

prae.hu

Két vázlatot készített, az egyik a tanároknak szóló segédanyag, a másik pedig a diákoknak. Utóbbit a Sway program segítségével készítette, szerinte ugyanis ezzel lehet jól visszaadni, érzékeltetni Németh Gábor könyvének hipertext jellegét is. A vázlat nyolc tanórát foglal magába, de Szakács Emília szerint ennél jóval többet is el lehetne tölteni a könyvvel azon módszer szerint, amire ő felfűzte a tervet, ugyanis egy reflektív olvasási tréningnek tekinti, amely nem egyszerűen csak az adott mű feldolgozásáról, de az irodalomértési  és -tanítási folyamatról is szól, aminek része a lassú olvasás, a szöszölés, a reflektálás.Szakács Emília

A terv alapvetően a ráhangolódás - jelentésteremtés - reflektálódás hármas egységére épül. A ráhangolódáshoz például hozzátartozik egy úgynevezett címmeditáció is, azaz, hogy milyen képzeteket kelt előzetesen a cím a diákokban, majd ezt mennyiben módosítja az, ha egy,  a könyv szempontjából fontos Byron idézetet teszünk mellé. Szakács Emília ugyancsak előzetesen olvastatna a könyvről készült kritikákat, recenziókat, és a szerzővel készített interjúkat. Tudja, hogy ez kritizálható módszer, ám úgy gondolja, hogy a kortárs, igencsak bonyolult, nehezen befogadható szövegek esetében hasznos, ha van a diákoknak valami fogódzójuk. Éppen ezért hangzik érdekesnek az az ötlet is, hogy a diákok egy esszében foglalják össze az előzetes információk alapján kialakult előfeltételezéseiket, majd amikor már olvassák a könyvet, a korrektúraprogrammal jegyzeteljék maguknak, hogy konkrét tapasztalataik miben térnek el elképzeléseiktől. 

A jelentésteremtés esetében egy-egy egységet képez a cselekmény áttekintése, foglalkozás a szereplőkkel, aztán a beszédmóddal és műfaji sajátosságokkal, míg végül a szövegek párbeszéde (pl. a könyv viszonya az általa megidézett más szövegekhez) kerülhet napirendre. A vázlat alapján vannak közös (vagy csoportos) és egyéni feladatok is, a Sway-be betöltött szövegek olvasása és a videók, filmek megnézése (pl. a Foglalkozása: riporter) nem az órai munka része, hanem házi feladat, az egyéni feldolgozás része. Szakács Emília a diákoknak szóló vázlatot úgy képzelte el, hogy a magányos olvasó számára szolgáljon jó társaságnak. A terv nagy hangsúlyt fektet a vizualitásra (pl. az egyes jelenetekhez kapcsolható fotók formájában). A feldolgozás során további háttéranyagok is megjelennek, például rövid ismeretterjesztő cikk a vámpírok kultúrtörténeti jelentőségéről. 

A közönség soraiban

A reflektálás során az idegenség az a jelenség, amit a szöveg és az ahhoz köthető más szövegek kapcsán alaposan körbe lehet járni. Szakács Emília nem aktualizálta ugyan a problémakört, de természetesen ettől el lehet térni. Azt szeretné, ha a tanárok a nekik szóló vázlatot ne saját óravázlatuk helyett használják - azt ajánlja, hogy ők is ássák bele magukat a szöveg feldolgozásába. Szakács Emília úgy fogalmazott, számára az ezzel a könyvvel való foglalkozás egy személyes biblioterápia volt. 

Az előadás után Bacsó Péter középiskolai tanár beszélgetett Németh Gáborral. A könyv szerzője az Egy mormota nyarára történő ráhangolódást azzal kezdené, hogy megkérné a diákokat, gondoljanak egy kellemetlen találkozásra, amikor a kellemetlenségérzést nem valamiféle személyes konfliktus, hanem a kulturális különbségek adták. De az is jó ötletnek tűnik,  ha egy olyan nyári délutánra koncentrálnak, amikor nagyon erősen sütött a nap. A lényeg, hogy az érzékek által közelítsenek a könyvhöz, mert hiszen az olvasás is elsősorban érzéki tevékenység. 

Bacsó Péter középiskolai tanár beszélgetett Németh Gáborral

A program végén az Aegon által középiskolások számára szervezett irodalomverseny első fordulójának eredményét is kihirdették. A legjobb könyvajánlókat író diákok lesznek majd a verseny tavaszi fordulójának főszereplői.   

Fotó: Vörös Szilárd

nyomtat

Szerzők

-- Pethő Anita --


További írások a rovatból

A Tabuk és gyerekirodalom című kerekasztal-beszélgetésről
Beszélgetés a kortárs lengyel gyerekirodalomról

Más művészeti ágakról

A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés