színház
PRAE.HU: A közkedvelt sanzonénekesnő dalai máig hatnak, életét többször megírták, megfilmesítették, színpadon is feldolgozták. Mi inspirálta arra, hogy megírja ezt a művet?
Jött egy felkérés, hogy írjak egy darabot egy nagyon tehetséges, jó hangú ifjú énekesnőnek Piafról. Először haboztam, mert sokan írtak róla, sokan játszották el az ő halhatatlan egyéniségét, nálunk elég csak Vári Évát említeni, vagy Pataki Éva drámáját, nem beszélve a remek francia életrajzfilmről, Marion Cotillard főszereplésével. Mégsem mondtam nemet, és jól tettem, mert a színiiskolában bemutatták nekem Orbán Borit, a törékeny alkatú, de hangjában Piafot belülről megidéző énekesnőt. Őt hallgatva döntöttem úgy, hogy Edith gyerekkoráról szóljon a darab, amelyben Bori elénekelheti a legnépszerűbb sanzonjait.
PRAE.HU: A címszerepben: Orbán Bori. Nem túlzás egy fiatal, viszonylag ismeretlen énekesnőre építeni a darabot?
Nem túlzás, csak kockázat. De kockázat nélkül nincs igazi siker. Aki csak egyszer hallotta őt énekelni, rajongójává válik. Persze itt nemcsak énekelnie, játszania is kell. Több mint egy éve vajúdik ennek az egyfelvonásosnak a sorsa. Van, ahonnét Borit rúgták ki a szerepből, van olyan színház, ahonnét engem a darabommal. Most viszont az eddigi próbák azt bizonyítják, hogy Orbán Bori méltó a szerepre, sikere lesz a darabban.
PRAE.HU: Úgy tudom, hogy Ön, az író is játszik benne. Nem sok ez? Írta, rendezi és játssza is?
Azért merem vállalni a Piafot felfedező menedzser rövid szerepét, mert ez az ősbemutató felolvasó színházi körülmények között zajlik. Egyébként korábban már „játszottam” saját darabomban.
PRAE.HU: Piafnak köztudottan regényes, hányatott és nagyon rövid életútja volt. Ön csak az ifjúkorát írta meg a darabban. Miért?
Mert Orbán Borira írtam a szerepet, az ő alkatára. Ezt a figurát, a szenvedő gyereket és a karrierje első lépéseit megtevő énekest kitűnően meg fogja oldani. Ebben kezdettől fogva egyetértettünk, azt is mondhatnám, együtt írtuk a darabot.
PRAE.HU: Az sem titok, hogy a közeljövőben, talán amikor ez az interjú napvilágot lát, Önnek meg fog jelenni egy gyűjteményes drámakötete. Mi lesz a címe? És a Piaf-darab is benne lesz?
Benne. A kötet címe Haláltündér, s az elmúlt három évben született hét drámámat tartalmazza. Három közülük színészéletrajz (Piaf, Karády, Tolnay Klári), a másik négy korunk elvadult erkölcsi és szexuális problémáit feszegeti. Egyik-másik felolvasó színházi körülmények között már színre került.
PRAE.HU: Visszatérve a Piafra, a Kultea Színházterme remek színhelynek tűnik ehhez a darabhoz. Hogy találtak rá? Terveznek még több előadást?
Valóban nagyon szeretem a Kulteát. Többször szerepeltem már ezen a helyen irodalmi beszélgetések alanyaként, illetve Krúdy Gyula-megemlékezéseken, hiszen ebben az épületben hunyta le a szemét ez a zseniális író. Hogy lesz-e még előadása a Piaf – Egy párizsi veréb című darabunknak, az nemcsak rajtunk múlik. A szerző és az énekesnő felfedezésre vár.
Kelecsényi László: Piaf – egy párizsi veréb
zenés játék
A címszerepben: Orbán Bori
Szereplők: Lázár Balázs, Mucsi Kristóf, Pánczél Kristóf, Tallián Mariann
Rendező: Kelecsényi László
Bemutató: 2017. november 17.
Kultea - Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Múzeum Színházterme
Orbán Bori fotóját Telegdy István készítette
Kelecsényi Lászlót Schrett Kriszta fényképezte
Orbán Borit és Kelecsényi Lászlót Tóth András fotózta