bezár
 

film

2017. 09. 30.
Reisz Gábor ismét rólunk mesél
Reisz Gábor: Rossz versek
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az instant kult-státuszt szerzett VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című film rendezője második filmjével sem távolodik el a megkezdett témától, sokkal inkább még személyesebbre hangolja azt. A Rossz versek sajtónapján jártunk.

Kovács Zsolt színész maga nyit ajtót az újságíróknak a filmbéli Merthner család otthonául szolgáló lakásban a sajtótájékoztatónak álcázott lakásszínházi előadás nyitányaként. Minden jel szerint a Rossz versek is éppolyan kézzelfoghatóan valóságos és minden ízében önazonos lesz, mint az a díszletként használt belvárosi lakás, amelyben a készülő film néhány jelenetét a színház társművészeti eszközeivel az alkotók felvillantották. A VAN-nal a köztudatba robbant Reisz Gábor a figyelemre méltó sikerrel induló rendezők nem könnyű helyzetében van, első munkájával roppant magasra helyezte a lécet, mindenki azt lesi, meg fogja-e ugrani, hű tud-e maradni önmagához. Különösen izgalmas kérdés ez most, amikor nyilvánvalóvá vált: Reisz következő filmje is a megkezdett úton halad, éppen csak még személyesebb hangot keres a mondanivalója interpretálásához most, hogy a rendező deklaráltan a saját „így jöttem” filmjét készíti. Mindehhez pedig a saját bevallása szerint máskülönben pocsék színészi képességekkel bíró Reisz a rendezés mellett a főhős Merthner Tamás szerepét is magára vállalta. Színészi ambíciók ide vagy oda, ez a karakter belőle táplálkozik, a Rossz versek pedig nem mondható el másképp a személyes hang és a hitelesség csorbulása nélkül.

prae.hu

Rossz versek

Merthnerék kisebbik fia, Tamás harminchárom éves, és komoly magánéleti válságot él át, amikor Párizsban tanuló barátnője, Anna szakít vele. Tamás hazaköltözik Budapestre, és nekiáll visszafejteni a saját múltját, hogy választ kapjon az élet kínzó kérdéseire.

Rossz versek

A fiktív történet hús-vér valódiságát az önéletrajzi elemek szavatolják, amelyek megfelelő arányérzékkel használva nem csupán nagyfokú hitelességet képesek kölcsönözni az alapanyagnak, hanem az egész alkotás sava-borsát jelenthetik. Népszerű téma ma az Y-generációról problémaérzékeny látleletet készíteni, Reisz ráadásul egyszer már sikerrel nekifutott mindennek, mégis, a sajtónapon bemutatott jelenetek alapján úgy tűnik, a rendezőnek több érvényes mondanivalója van a témával kapcsolatban, mint bárkinek a kortárs filmes szcénában, így joggal bízhatunk benne, hogy jut elegendő muníció két filmre is. Már a VAN-nál láttuk, hogy a rendező vizuális gondolkodásmódja is figyelemre méltó, páratlanná a filmet viszont az a forgatókönyv tette, amelyben irodalmi sűrűségű és erejű mondatok villantottak fel önmagukon messze túlmutató problémákat. A Rossz versek ugyancsak modernkori szállóigék aranybányájának ígérkezik, tömény és frappáns anyaggal. E rengeteg érvényes mondanivaló titka pedig alighanem abban a kíméletlen kritikában és éleslátó önboncolásban keresendő, amellyel a szerző önmaga és környezete iránt viseltetik.

Rossz versek

A Rossz versek ugyanakkor számos tekintetben túlmutat az elődjén, ahogyan egy már bizonyított filmalkotó soron következő munkájához illik. A nagyobb léptékű alkotás lehetőségét egy francia ösztöndíj, a Cannes-i Filmfesztivál rezidensprogramjában való részvétel, valamint a Filmalap támogatása garantálja. A hosszas előkészítési fázist egy intenzív, ötvenöt napos forgatási periódus követte, melynek során százhúsz helyszínen dolgoztak Budapesttől a Balatonon át Párizsig. A helyszínek egytől egyig valódi, a stúdiók mesterséges világától mentes terek, a nagyobb technikai apparátus pedig lehetővé tette a különböző képi stílusokkal történő játékot – ilyen módon készültek felvételek 35-ös, 16-os és 8 mm-es filmre, VHS-sel, DV-vel, sőt bizonyos esetekben iPhone-nal is. A film 2018 őszén kerül a mozikba, hogy a sajtóanyagban olvasható módon „egy rendkívül szubjektív képet adjon Magyarország jelenéről”. Csak győzzük kivárni, hogy ihletett alkotások igazítsanak el bennünket a saját valóságunkban.

Rossz versek

Fotó: Bach Máté

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Dev Patel: A Majomember
Csáki László: Kék Pelikan
Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz
Denis Villeneuve: Dűne – Második rész

Más művészeti ágakról

Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Bartók György szerzői estje a Fugában
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés