film
A Bosszúállók ismét összeálltak, hogy némileg betöltsék a szétesett S.H.I.E.L.D. szerepét, és mára már jól összeszokott szuperhőscsapatként mentik a világbékét. Az Ultron kora csak tömör utalások szintjén jelzi az előző részek (Bosszúállók, Vasember 3, Thor 2, Amerika Kapitány 2) óta eltelt időt, mivel a nagy előreutalgatások közepette nincs ideje megmutatni ezeket a részleteket. Majdnem minden jelenet előre mutat: ennek és annak itt még nincs jelentősége, de majd később lesz. Ez most még nem olyan fontos, de később majd az lesz. Egy másik filmben. Ez a sajátos narratíva azonban épp annyira lehet bosszantó, mint amennyire érdekes, ami tökéletesen rávilágít a képregényes univerzum filmre adaptálásának hátulütőire, miszerint a folytonos előre-hátra utalgatások miatt nemcsak az aktuális cselekmény szenvedhet csorbát, hanem izgalmasnak tűnő cselekményszálak is elsikkadhatnak.
Joss Whedon azonban ebben a kapkodó, előre rohanó narratívában sem tévesztett fókuszt, és miközben kiszolgálja a Marvel univerzum-építő szándékait (utalások tömkelege az Amerika Kapitány: Polgárháború, Thor: Ragnarok, Fekete Párduc és a Bosszúállók következő részei felé), és eleget tesz a folytatásokkal szembeni stúdióelvárásoknak (több akció, több robbanás, több rombolás), még mindig a karakterekről mesél.
Annak ellenére, hogy sok izgalmas kalandról lemaradtunk, Whedon játszi könnyedséggel vázolja fel a hősök egymáshoz való, mára már különösen terebélyesre duzzadt viszonyrendszerét. Fekete Özvegy és Hulk bimbózó szerelmétől, Vasember és Amerika Kapitány csírázó ellentétén keresztül, egészen Sólyomszem háttértörténetéig – és a sornak itt még koránt sincs vége. Az első részben felmagasztosult hősökből Whedon ismét embereket farag, akiket félelmek és kételyek gyötörnek, és akik többször is hibáznak. A Bosszúállók: Ultron kora pedig lényegében pont a hibákon való felülemelkedésről szól, akár az aktuális nemezis, Ultron személyét, akár a Bosszúállókat, akár az új szereplőket vizsgáljuk, ez a motívum végigvonul az egész filmen – e tekintetben felülmúlja a semmiről sem szóló, de sokkal szórakoztatóbb első részt.
Amíg azonban a már ismert csapattagok jelleme tovább gazdagodik, az új társak kidolgozására már nem jutott elég játékidő (elvitte előlük az univerzumépítő cselekményszálak kibontása), a motivációik túl egyszerűek, de ezt a hiányosságot – a hírek szerint háromórás – rendezői változat hivatott majd korrigálni. A csapatdinamika ettől függetlenül továbbra is makulátlanul működik (néggyel több szereplővel is!), a karakterek a harcjelenetekben sem vesznek el, sőt, még a korábbiaknál is jobban kiegészítik egymást, miközben sosem az eszetlen rombolás áll a középpontban, hanem rendszerint a civilek védelme, kimenekítése. Ez pedig nemcsak megkülönbözteti a hasonló babérokra törő látványmoziktól (ahol pillanatok alatt ezrek halnak meg), hanem előre vetíti a Marvel Univerzum következő nagy konfliktusát is, ami ugyancsak körbelengi az Ultron korát: ez pedig nem más, mint a Polgárháború, aminek képregényes eredetijéről már mi is írtunk korábban.
Bosszúállók: Ultron kora (Avengers: Age of Ultron)
Színes, magyarul beszélő, amerikai akciófilm, 142 perc, 2015 [(12)]
Rendező: Joss Whedon
Forgatókönyvíró: Jack Kirby, Stan Lee, Joss Whedon
Zeneszerző: Brian Tyler
Operatőr: Ben Davis
Producer: Kevin Feige
Vágó: Jeffrey Ford, Lisa Lassek
Szereplők: Robert Downey Jr. (Tony Stark / Vasember), Chris Hemsworth (Thor), Mark Ruffalo (Bruce Banner / Hulk), Chris Evans (Steve Rogers / Captain America), Scarlett Johansson (Natasha Romanoff / Fekete Özvegy), Jeremy Renner (Clint Barton / Sólyomszem), James Spader (Ultron hangja), Samuel L. Jackson (Nick Fury), Cobie Smulders (Maria Hill), Elizabeth Olsen (Wanda Maximoff / Skarlát Boszorkány), Aaron Taylor-Johnson (Pietro Maximoff / Quicksilver), Tom Hiddleston (Loki), Paul Bettany (Jarvis / Vízió), Anthony Mackie (Sam Wilson / Falcon), Thomas Kretschmann (Baron Wolfgang von Strucker)
Bemutató: 2015. május 7.
Forgalmazza: Fórum Hungary
Korhatár: 12