bezár
 

film

2015. 04. 09.
Még halálosabb iramnál is halálosabb iramban . . .
James Wan: Halálos iramban 7
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Vin Diesel nem a levegőbe beszélt, amikor Oscar-ambíciókat fogalmazott meg az autós pornó legújabb részével kapcsolatban, mert a Halálos iramban 7 joggal tarthat igényt a szobrocskára. Meghökkentően alapos karakterdráma, kényelmetlen kérdésfelvetésekkel és célirányos, sallangokat nem tűrő dramaturgiával. Lars Von Trier a két kezét összetenné, ha ilyet tudna.

Aki persze akár csak egy részt is látott a korábbiak közül, az tudhatja, hogy ez egy vicc. Az első rész (The Fast and the Furious / Halálos iramban, 2001) még nem volt több, mint Kathryn Bigelow kandúr-pandúr akciómozijának, a Holtpontnak autókkal felturbózott remake-je, amiben a szörfözés nyújtotta zabolázatlan szabadságérzetet a különböző tuningcsodák váltották fel. A folytatás már a főszereplő nélkül duplázott (2 Fast 2 Furious / Halálosabb iramban, 2003), míg a harmadik részre (The Fast and the Furious: Tokyo Drift / Halálos Iramban – Tokiói hajsza, 2006) teljesen kifogyott a szufla, mindenki lelépett, és csak a cím maradt.

prae.hu

Egy hosszabb szünet után azonban, a pályafutásában épp megtorpant Vin Diesel visszatért a sorozathoz, és habár a negyedik rész (Fast & Furious / Halálos iram, 2009) talán a legkevésébé szórakoztató rész a szériában, nem csak új lendületet, hanem új koncepciót is adott a franchise-nak. Mission Impossible, autókkal felturbózva, Az olasz melóra hajazó heist beütéssel. A folytatások (Fast Five / Halálos iramban: Ötödik sebesség, 2011, Fast & Furious 6 / Halálos iramban 6, 2013) sikerrel licitáltak rá azzal, hogy még csak meg sem próbáltak megfelelni a realitás elvárásainak, a legelképesztőbb és lehetetlenebb mutatványok váltották egymást, ami hirtelen egyensúlyba került a franchise kőegyszerű, alibi szerű motívumaival (család, rebellizmus, jó seggű csajok), és így már a kritikus szemlélőket is megnyerte magának. A Halálos iramban 7 (Furious 7, 2014) nem film, hanem egy vidámparki látványosság, minimális narratívával. Ez az, amiért nem kellene működnie, mint filmnek, de aztán – hasonszőrű társaival ellentétben (pl. Transformers folytatások) – mégis működik. Ennek több oka is lehet.

Halálos iramban 7.

Az első, hogy az akciók, legyenek bármilyen bugyuták és eltúlzottak is, működnek. Van bennük fantázia, koncepció, gyakran még feszültség is. Ez a legújabb részre is igaz, ami három nagyobb tételt sorakoztat fel egymás mellé. Apró szépséghiba, hogy az előző felvonáshoz hasonlóan most sem a legutolsó a legjobb, de az a kettő előtte tényleg olyan szintű elszállás, hogy arra korábban gondolni sem mertünk. Az ököl ököl elleni küzdelmek koreográfiájában azonban kétségkívül az új rész viszi a prímet, Tony Jaa szereplése is egyértelműen mutatja, hogy merre nézelődtek az alkotók ihletforrásként.

A második az önreflexió, és ebben a tekintetben az új rész nem csak rátesz egy lapáttal a korábbiakra, hanem összegzi is azokat. A szereplők saját maguk sorolják el a lehetetlen mutatványokat, amiket a korábbi részekben végrehajtottak, és már a film elején elmondják, hogy a kocsi nem repül. Aki persze látta az előzeteseket, az nagyon is tudja, hogy ebben a világban nagyon is repül.

Halálos iramban 7

A harmadik, hogy szinte észrevétlenül, de a Halálos iramban mára kiépítette a maga mitológiáját, ami legyen bármilyen egyszerű is, megragadja a figyelmet, ráadásul tetszés szerint tovább bővíthető. Ehhez a részhez leginkább Jason Statham tett hozzá sokat, még ha csak ritkán is tűnik fel , és nem is lehet véletlen, hogy az alkotók életben hagyják a karaktert. Az alternatív mitológiateremtés aktuális trend ugyan (lásd a Game of Thrones sikerét, vagy a szuperhősfilm-dömpinget), a faékegyszerű látványmozikat azonban annak ellenére elkerülte, hogy a potenciál nyilvánvaló.

Azzal együtt azonban, hogy a szériával szembeni elvárások eltolódtak, van még egy aspektusa a Halálos iramban 7-nek, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni, illetve el lehetne, ha a film megpróbálná elsumákolni – de nem próbálja. Meglehetősen szokatlan, nyári blockbustertől pedig egészen biztosan példátlan, hogy valamiképp reflektáljon a való élet egy-egy tragédiájára, jelen esetben Paul Walker idő előtti halálára. A film utolsó perceit a színésznek szentelik, és habár nem mennek szembe a széria butuska esztétikájával, a valóság történései pont azzal az élettel töltik meg Vin Diesel szavait, aminek a hiánya miatt ez a széria csak egy komolyan vehetetlen, de sokunk számára szórakoztató blöff.

 

Furious 7 (Halálos iramban 7) 2015
Rendező: James Wan
Forgatókönyv: Chris Morgan, Gary Scott Thompson

Szereplők: Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne "The Rock" Johnson, Jason Statham, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Kurt Russell, Tony Jaa, Lucas Black
Forgalmazza az UIP-Duna film
Bemutató: 2015. aprlis 2.

Korhatár: 16

nyomtat

Szerzők

-- Dani Áron --


További írások a rovatból

A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
A filmek rejtett történetei a BIFF-en
Hans Steinbichler: Egy egész élet
Interjú Szilágyi Zsófia filmrendezővel Január 2. című filmjéről

Más művészeti ágakról

Kurátori bevezető
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés